Het Tiende Inzicht
James
Redfield
"leder
van ons kan, zodra we aan de slag gaan om wat zich in het verleden
heeft afgespeeld op te helderen, bepaalde vragen onderkennen die te
maken hebben met onze carrière, onze relaties, waar we het
beste kunnen wonen. En dan, als we ons daarvan bewust blijven, kunnen
intuïtieve gevoelens, ingevingen, ons voorzien van indrukken
over hoe het verder moet, wat ons te doen staat, met wie we zouden
moeten praten teneinde een antwoord te vinden."
Peru
Begrippen die in Het Tiende Inzicht voorkomen
Geboortevisie.
Elk van ons heeft voor de geboorte een ideaalbeeld over hoe ons leven
er uit kan zien, compleet met onze ouders en onze neiging verwikkeld
te raken in een bepaald machtsspel. Je hebt er voor gekozen in een
bepaald gezin geboren te worden omdat je daardoor je doel beter kan
bereiken. Als we op aarde komen en een menselijke vorm aannemen veranderen
we als een blad aan een boom. Als je niet weet wie je bent volg je
de kennis van de wind.
Persoonlijke
thema's. Ieder van ons kan tot steeds meer inzicht komen
in de persoonlijke thema's van het Tiende Inzicht; deze thema's betreffen:
het Hiernamaals; reïncarnatie; het inzicht dat we deel uitmaken
van een zielengroep; intuïtie vasthouden; dienstbaar zijn; angsten
en ongewenste conditioneringen uit de weg ruimen.
Wereldvisie.
Naarmate je de persoonlijke thema's van het Tiende Inzicht begrijpt
kom je in een hogere spirituele dimensie. We ontdekken dan dat alles
een doel heeft. We ontdekken het doel van ons zijn op aarde. De Wereldvisie
bestaat voor een belangrijk deel uit het optillen van de sluier tussen
de dimensies.
Je eigen leven
sturen. Je kunt jezelf, de anderen en de gang der gebeurtenissen
beïnvloeden door concentratie op en vasthouden van je geboortevisie,
de geboortevisie van anderen, en de Wereldvisie.
Je eigen koers
bepalen. Regelmatige bezinning over je bestaan is belangrijk.
Je kunt je eigen weg vinden door je levenslijn te plaatsen in het
perspectief van je geboortevisie en de Wereldvisie, om zo te gaan
zien wat je van je geboortevisie hebt gerealiseerd, en wat je nog
te doen staat.
Je intuïtie
ontwikkelen. Beelden die in je opkomen hebben je iets te zeggen,
evenals dromen; ze herinneren je aan je geboortevisie, en wijzen je
de weg om deze verder te kunnen realiseren in het perspectief van
de wereldvisie; het zijn de bouwstenen voor je intuïtie.
Verdere karakteristieken van Het Tiende Inzicht
Er zijn twee basishoudingen
in het leven mogelijk: angst of vertrouwen. Je kunt de ontwikkelingen
in het leven, met name in deze tijd, zien en ervaren vanuit het perspectief
van de Angst (alles gaat fout: catastrofale oorlogen, rampen, milieuverontreiniging,
ozonlaag, verhoging zeespiegel, armoede, toenemend materialisme, egoïsme,
vandalisme, misdaad, pornografie, massamoorden, verzakelijking en
anonymisering in het computertijdperk, vervreemding van de natuur,
nieuwe levensbedreigende ziekten, enz.). Als je leeft in dit perspectief
van de angst leef je niet vrij. Je probeert die angst te onderdrukken
of te projecteren op anderen, want leven met angst is onverdraaglijk.
Soms is de angst bewust, maar heel vaak onderdrukken we de angst,
we ontkennen het. Dan blijft die angst toch onbewust aan ons knagen.
Onuitgesproken angsten veroorzaken blokkades of verkrampingen in de
energiestroom van het lichaam, en uiten zich uiteindelijk in fysieke
problemen. (pag. 64).
Verhaal van de verstuikte
enkel. Als je bijvoorbeeld een enkel verstuikt is het zinvol te onderzoeken
wat dit te betekenen heeft. Ga de oorsprong van het fysieke probleem
na, ga na welke angst met het lichamelijke probleem verbonden zou
kunnen zijn. Dat opent de angstblokkade, zodat de visualisatie erin
kan doordringen. Nadat de blokkade is geopend, kun je de pijn als
een baken gebruiken. Genezing wordt bevorderd door zoveel mogelijk
energie op te nemen, en deze te richten op de plaats van de blokkade.
De pijn helpt je om je te concentreren. Richt je aandacht op de pijn,
adem er naartoe, ga er met je hele wezen naar toe. Vervolgens gaat
het er om bewust hogere, goddelijke energie te sturen naar de plaats
die door de pijn wordt aangegeven. De pijn voelen met heel je wezen,
en je dan voorstellen hoe de kracht van je liefde recht naar de kern
van de pijn gaat, en precies die plek in je lichaam, de atomen zelf,
verheft naar een hoger trillingsniveau. Voel de tinteling die optreedt.
Voel hoe de energie door je hele lichaam stroomt, hoe je hele lichaam
tintelt.
Het opzoeken van de oorzaak
van angsten is van vitaal belang. Soms gaat de oorzaak van blokkades
heel ver terug. Wanneer je dat verder onderzoekt en de angst die je
afremt gaat verwerken, ontdek je meestal dat je beter gaat begrijpen
wie je bent of waar het in je huidige leven op Aarde om gaat. Het
allerbelangrijkste is dat je diep genoeg zoekt om je te herinneren
wat je met je leven van plan bent. (er wordt aan vorige levens gerefereerd).
(pag. 68-72).
We zijn opgenomen in
het evolutieproces; de mens heeft alle vorige stadia in zich; de dieren
vertegenwoordigen aspecten van ons. Dieren die op ons pad komen
hebben ons wat te zeggen; ze herinneren ons aan de dier-eigenschappen
die we op dat moment nodig hebben. Bijv.: het wilde konijn als symbool
van het durven leven in een situatie waarin anderen op ons jagen (overwinnen
van angst).
"Dus de dieren
vertegenwoordigen delen van ons waar we contact mee moeten maken",
zei ik. "Ja, aspecten van ons die we ontwikkelden toen we in
de loop van de evolutie zo'n dier waren, maar die we zijn kwijt geraakt."
(...) Elke diersoort vertegenwoordigt het eindpunt van een ontwikkeling
in het bestaan, een eindfase die vervolgens plotseling overging in
een andere vorm. Ons bewustzijn heeft dat proces mede doorlopen. We
hebben meegemaakt hoe elke diersoort de wereld ervaart; het is een
belangrijk aspect van het totale spirituele bewustzijn. (...) We willen
dat die dieren voortleven, niet alleen omdat ze deel uitmaken van
een ecologisch evenwicht, maar omdat ze aspecten van onszelf vertegenwoordigen
die we ons nog steeds proberen te herinneren." (pag. 221-222).
Waarachtig bidden
is het je voorstellen, visualiseren, uitspreken van je toekomstverwachting,
waarbij je erop gericht bent open te staan voor Gods wil, zodat je
deze leert zien, en kunt verwezenlijken in de fysieke wereld. 'Zijn
Koninkrijk kome. Het gaat er hierbij om je eigen visie op één
lijn te brengen met het goddelijke, met de Wereldvisie; geen enkele
gedachte, geen enkel verlangen, geen enkele angst is sterker dan zo'n
goddelijke visie. Wanneer je je de goddelijke visie eigen maakt kun
je je angst overwinnen, en wordt het levenspad dat je hebt bewandelt
en dat je nog te gaan hebt je helder. (pag. 224).
Zielengroepen
omringen ons en kunnen ons helpen; ze trekken zich terug wanneer we
afhankelijk van hen worden. Zielengroepen kunnen je dus helpen als
je er open voor staat, maar je moet dit proces niet willen forceren.
Het gaat om een spirituele ontvankelijkheid.
Herinneringen uit vorige
levens komen regelmatig voor in het boek. Vorige levens verklaren
waarom we nu weer op aarde zijn: het verwerken of uitwerken van datgene
wat in een vorig leven niet is verwerkt of uitgewerkt. Tevens is erin
verwerkt dat we in ons leven steeds mensen tegenkomen waar we ook
in een vorig leven mee te maken hadden, en waarmee we nog een appeltje
te schillen hebben. M.a.w.: een van de doelen van de terugkeer in
het leven is dat relaties steeds verder worden uitgezuiverd.
De zielen komen na de
dood in het Hiernamaals terecht; de voorstelling die mensen
van het Hiernamaals gemaakt hebben werkt door in de belevenissen die
mensen hebben na de dood; wat je je van het Hiernamaals voorstelt
wordt als het ware (ten dele) waar gemaakt (self-fulfilling prophecy).
De belangrijkste ideeën van het Tiende Inzicht
Er komen in de
spirituele dimensie naast ons niveau van bewustzijn nog andere niveaus
van bewustzijn voor.
We hadden een
Geboortevisie toen we in dit leven kwamen.
We beginnen ons
collectief bewust te worden van de Wereldvisie die door onze zielengroepen
is vastgehouden.
We beginnen te
beseffen dat we worden begeleid door de spirituele wereld of het engelenrijk.
We zijn zeer nauw
verbonden met mensen met wie we een relatie hebben en sommige van
de mensen die we op een keerpunt in ons leven ontmoeten.
We werken aan
het spiritueler maken van de fysieke wereld.
We beginnen ons
gezamenlijk te herinneren dat de Wereldvisie is gebaseerd op de wezenlijke
bestanddelen van de eeuwenoude wijsheid.
We leren een ingeving
vast te houden en erop te vertrouwen dat ze ons naar het volgende
punt op onze weg leidt.
Dat wat we willen
bestaat eerst in onze gedachten en ons hart; door dat voornemen vast
te houden wordt het werkelijkheid.
Als we bij onze
dood het lichaam verlaten, zullen alle episoden in ons leven de revue
passeren. We zullen duidelijk kunnen zien (en voelen) hoeveel liefde
we in elke ontmoeting aan anderen hebben kunnen geven.
Het uiteindelijke
doel van de mensheid is de materiële en spirituele dimensie met
elkaar te verbinden.
SAMENVATTING
PER HOOFDSTUK
1.
Je een beeld vormen van het pad (pag. 11-31)
Hoe de behoefte
aan het Tiende Inzicht ontstaat. Het zet de eerste Negen Inzichten
in het perspectief van de andere dimensie.
Start: De ik-figuur mist
iets als het er om ging op de lange termijn volgens de inzichten van
De Celestijnse belofte te leven. Delen van de Belofte ontgingen hem.
Wanneer hij er naar handelde kwam er vaak geen boodschap, gebeurde
er niets toevalligs. De toevalligheden houden gewoon op.
(NB: toevallig betekent
m.i. hier dat je iets toevalt in relatie tot datgene wat je op dat
moment nodig hebt om verder te komen, zo dat het precies aansluit
bij datgene waar je mee bezig was).
"Het
was duidelijk dat ik een vitaal onderdeel van de kennis vergeten was...
of misschien nog niet ontdekt had." (pag.13).
De ik-figuur ging Charlene
opzoeken, met als aanknopingspunt een kaartje dat zij voor hem had
achtergelaten. In de daarin aangegeven kleine stad ontmoette hij 'toevallig'
David; deze zei:
"Het Tiende Inzicht
heeft te maken met het begrijpen van deze hele toestand - het waarnemen
van geheimzinnige toevalligheden, het groeiende spirituele bewustzijn
op Aarde, het verdwijnen van het Negende Inzicht - en dat alles vanuit
het perspectief van de andere dimensie." (pag. 17)
"Om uitzicht op
het Tiende Inzicht te krijgen dien je de ware aard van je ingevingen
te begrijpen, en moet je weten hoe je die beelden kunt vasthouden.
Let ook op de dieren. Dan zul je gaan begrijpen waarom je hier op
aarde bent ... waarom we allemaal hier zijn." (vrij naar pag.
21).
De ik-figuur gaat op
pad, de vallei in, op zoek naar zijn vriendin Charlene. Hij volgt
zijn intuïtie, o.a. door te reageren op de dieren die hij op
zijn pad tegenkomt (een konijn, een havik, kraaien). In de vallei
gebeuren allerlei vreemde, geheimzinnige dingen. (pag.25-30).
2.De
levensweg overzien (pag. 31-50)
Het je bewust
worden van de levensweg die je gaat door het intuïtief begrijpen
van de ingevingen die je ontvangt.
Ontmoeting met Wil. Het
Tiende gaat over het begrijpen van de spirituele opleving op aarde,
gezien in het licht van de andere dimensie. Het gaat er om dat je
de ware aard van je ingevingen leert kennen. In de eerste negen Inzichten
ervaart men ingevingen als vluchtige intuïtieve gevoelens of
vage voorgevoelens. Maar naarmate we vertrouwder raken met dat verschijnsel,
kunnen we de aard van die ingevingen beter gaan begrijpen. Je neemt
dan je beelden serieus, houdt ze vast in je gedachten.
Wil noemt de andere dimensie
het Hiernamaals. Hij kan een hoog trillingsniveau handhaven, waardoor
hij zich in de andere dimensie kan bevinden. Hij kan zich verplaatsen
naar de verschillende gebieden in het Hiernamaals, o.a. naar het gebied
waar hij andere zielen kon zien (zielengroepen).
De kennis over het Tiende
Inzicht bevindt zich daar.
"Het gaat altijd
om kennis die eerst in het Hiernamaals bestaat en uiteindelijk duidelijk
genoeg in de fysieke dimensie wordt opgepikt, zodat ze zich kan manifesteren
via iemand die geacht wordt het op te schrijven. In feite is het met
alle spirituele teksten zo gegaan. Angst in de samenleving kan tegenhouden
dat spirituele inzichten doorbreken." (pag. 34)
Er bestaat zoiets als
een spirituele evolutie. Het Tiende Inzicht laat ons de realiteit
van de Aardse spirituele transformatie zien, niet alleen vanuit een
Aards perspectief, maar tevens vanuit het perspectief van het Hiernamaals.
Het doet begrijpen waarom mensen het historische doel van hun bestaan
moeten vervullen. Ook stelt het Tiende Inzicht dat als reactie op
het doorbrekende spirituele bewustzijn een polarisatie zal komen,
een van angst vervulde tegenbeweging. Het Tiende Inzicht heft die
polarisatie op. De mensheid begint het Hiernamaals te begrijpen en
begint vat te krijgen op het Tiende (pag. 36).
We verliezen soms de
hoop en het vertrouwen omdat deze vorm van waarnemen nieuw is, en
we omringd worden door een samenleving die nog steeds veel met de
oude scepsis te werk gaat. We beginnen echter te beseffen dat we er
volledige aandacht aan moeten geven, dat we de details van de mogelijke
toekomst die ons wordt getoond moeten onderzoeken (visualiseren),
en dat toekomstbeeld doelbewust in ons achterhoofd moeten houden.
Wanneer we ons dan voornemen erin te geloven - en al die stappen hebben
gezet -, dan is hetgeen we ons voorstellen makkelijker geneigd te
gebeuren. Daarbij gaat het niet om de wil, maar om de afstemming op
onze innerlijke beweegredenen en op de goddelijke leiding. In die
zin worden we medescheppers, samen met de goddelijke bron. (pag. 37)
Verhaal over iemand (Williams)
die in het Hiernamaals die een Levensoverzicht krijgt, dat de ik-figuur
en Wil ook zien. Williams onthield een generaal informatie over vredesbereidheid
van Indianen, waardoor de generaal bevel gaf tot de aanval. Hij was
gezwicht voor zijn behoefte aan erkenning. (pag. 39-47).
We moeten eerst de Angst
begrijpen teneinde de Angst te kunnen opheffen.
Levensoverzicht: in een
flits zie je je leven aan je voorbijgaan, zoals bij bijna-dood-ervaringen.
We zien dan elke gemiste kans. Die kennis draagt bij tot onze vastberadenheid
om gevolg te geven aan elk intuïtief beeld dat in ons opkomt.
3.De
angst overwinnen (pag. 50-75)
Negende Inzicht:
'Naarmate de spirituele renaissance voortgaat, moet ze eerst een polarisatie
die voortkomt uit Angst overwinnen'. (pag. 77)
De verwoording
van het Angst-denken (ofwel doemdenken)
Een journalist, Joel
Lipscombe, verwoordt de Angst van velen (pag. 52-60). "Er is
geen utopia in aantocht. Alles wordt er hier slechter op, niet beter.
(...) Het is gewoon een kwestie van bevolkingsleer."
Voorbeelden: kloof arm-rijk;
mislukking van het schoolsysteem; toename van stress in onze op produktie
en prestatie gerichte maatschappij, waarbij de mens niet telt; religieus
fundamentalisme; werkloosheid; criminaliteit; discriminatie; vervuiling
van het milieu; ontbossing in de derde wereld; uitroeien van diersoorten;
volken die elkaar uitroeien. "Wat is dat voor God die zoiets
verschrikkelijks bedenkt?" (pag. 57)
"Orde en regelmaat
en respect voor het menselijk leven zijn op hun retour. De wereld
vervalt tot een straatvechtersmentaliteit. Ze wordt geregeerd door
afgunst en wraakzucht en geleid door gehaaide charlatans (...). En
er is geen mens die er iets om geeft! (...) Het enige waar ze zich
druk om maken is hun eigen machtsgebiedje." (pag. 53)
Journalisten zijn op
zoek naar een primeur vanwege oplagecijfers, ze zijn niet geïnteresseerd
in de menselijke waarheid. Advocaten ondergraven het rechtssysteem
doordat ze niet op zoek zijn naar de waarheid; ze proberen met allerlei
slinkse middelen een jury (rechter) te overtuigen, ook als er geen
bewijs is. Al de geschreven en ongeschreven wetten en regels die een
samenleving bij elkaar houden worden volkomen ondermijnd.
Wellicht hebben degenen
die het einde der tijden aankondigen zoals voorspeld in Openbaringen
wel gelijk. Er volgt dan een beschrijving van het einde der tijden
volgens bijbels-fundamentalistische opvatting. (pag. 57-59) Joel verdwijnt
vervolgens alleen in de vallei.
Het onderkennen
van de angst
De ik-figuur verstuikte
zijn voet toen hij wegrende vanwege het aanzwellende geluid van een
naderende auto. (pag. 61) Maya, een natuur-arts, helpt hem.
"Analyseer
eerst eens je innerlijke houding voordat je probeert te gaan lopen.
Hoe erg ben je gewond denk je? Je innerlijke houding ten opzichte
van de vraag waarom een ongeluk of een ziekte zich voordeed heeft
invloed op je herstel. Angst, spanning en de manier waarop we daarmee
omgaan zijn sleutelfactoren voor ons herstel. Vaak onderdrukken we
de angst, maar dan blijft deze onbewust aan ons knagen. Onze onuitgesproken
angsten veroorzaken blokkades of verkrampingen in de energiestroom
van het leven, en het zijn die blokkades die uiteindelijk resulteren
in problemen. De angsten blijven zich in steeds hogere mate manifesteren,
totdat we ze onder ogen zien en ermee afrekenen. Fysieke problemen
zijn de laatste fase. Dat geldt ook in veel gevallen voor een ongeluk.
"Welke angst onthult de verstuiking voor jou?" "Beweer
je nu dat ik mezelf saboteerde zodat ik geen actie hoefde te ondernemen?"
"Dat maak je zelf uit. Speel gewoon met de gedachte. Probeer
je alles te herinneren dat te maken kan hebben met de oorsprong van
het fysieke probleem. Onderzoek het voor jezelf, stel je geest er
voor open, intuïtief, biddend." (pag. 65-66) (De ik-figuur
kreeg een beeld van zichzelf in een andere tijd).
Vroeger vertelde de dokter
vaak niet de hele waarheid voor patiënten, en gaven dan een (te)
optimistisch beeld van de lichamelijke toestand om de patiënt
gerust te stellen. In latere jaren vond men dat niet eerlijk en een
verdoezeling van de waarheid, vandaar dat men patiënten een feitelijke,
wetenschappelijke beschrijving gaf van de lichamelijke toestand. Zo'n
beschrijving is dan mechanistisch van aard en schrikt af.
"Momenteel weten
we dat we met een dergelijke beoordeling heel voorzichtig moeten zijn,
vanwege de kracht van de menselijke gedachten. We willen die kracht
op iets positiefs richten. Het lichaam is tot wonderbaarlijk herstel
in staat. Onze lichaamsdelen zijn energiesystemen die van de ene dag
op de andere kunnen transformeren. Het simpele feit dat wetenschappelijk
bewezen is dat bidden (een vorm van spirituele visualisatie) werkt
geeft aan dat we een nieuwe methode moeten uitwerken."
Het overwinnen
van de Angst; eerst bezien vanuit genezingsperspectief, en vervolgens
toegepast op het totale leven.
De eerste stap is dat
je vaststelt met welke angst het lichamelijke probleem verbonden zou
kunnen zijn; dat stelt je energieblokkade open voor bewuste genezing.
De volgende stap is het in je opnemen van zoveel mogelijk energie
en die precies op de plaats van de blokkade richten. Concentreer je
daarbij op de spirituele verbinding met je binnenste; je kunt dan
een groot gevoel van liefde opwekken. De pijn is je gids, die de aandacht
en energie precies naar de juiste plek brengt. Onze geconcentreerde
aandacht neem dan de plaats van de pijn in; pijn en geconcentreerde
aandacht kunnen niet beide tegelijkertijd dezelfde plaats in beslag
nemen. Het gaat er om bewust hogere, goddelijke energie naar de kern
van de pijn toe te sturen. Het is de bedoeling dat die liefde de cellen
ter plaatse zal omzetten naar een toestand van volmaakt functioneren.
Je energie zal zich steeds verder uitbreiden over je lichaam, je voelt
je hele lichaam tintelen van de hogere trillingen. (pag. 67-70)
Bidden voor iemand die
ziek is betekent dat we energie en liefde sturen, die vanuit de goddelijke
bron door ons heen naar die persoon toestromen.
"HET ALLERBELANGRIJKSTE
IS DAT JE DIEP GENOEG ZOEKT OM JE TE KUNNEN HERINNEREN WAT JE MET
JE LEVEN VAN PLAN BENT. WARE GENEZING VINDT PAS PLAATS WANNEER WE
ONS EEN BEELD KUNNEN VORMEN VAN EEN ANDERE SOORT TOEKOMST, EEN TOEKOMST
DIE ONS STIMULEERT. HET IS DE BEZIELING DIE ONS GEZOND HOUDT."
(pag. 71)
"DIE HERINNERING
MOET DE SLEUTEL ZIJN OM TE KUNNEN ONTDEKKEN WAAROM WE OP DE WERELD
ZIJN." (pag. 78)
Maya ziet haar levensverhaal
voor zich: waarom ze bij deze vader en deze moeder is geboren, nl.
om er een voedingsbodem te vinden om haar levensdoel te kunnen realiseren:
een nieuw paradigma te vinden voor de geneeskunde, dat is gebaseerd
op het vermogen van de patiënt om zijn eigen leven in de hand
te nemen en terug te keren op het juiste pad. Haar boodschap is dat
we diep vanbinnen weten hoe we aan onze eigen genezing kunnen bijdragen,
fysiek en emotioneel. Er is niets dat niet kan worden genezen als
je er voldoende energie in stopt - haat, oorlog. Het is gewoon een
kwestie van het juiste toekomstideaal. (pag. 73)
Wil zegt later: "Misschien
bevat de opvatting van Maya over genezing wel de sleutel tot het omgaan
met Angst". (hiermee bedoelt hij: levensangst, angst voor de
spirituele renaissance).
4.Herinnering
(pag. 75-90)
(Josefine belt me nu!
Herinnering!! Ik voel me ontroerd. Zo(pag. 77-78) nabij was ze, als
een zus. Ik voelde me een beetje angstig, zo van: welke bijbedoeling
heeft ze, wat wil ze van me? Toch: ze was volkomen nabij. Het was
helemaal open tussen ons. Ik voelde de buik-toon in haar stem. Graag
had ik haar een lange hug gegeven. Kan volgende week donderdag!).
Dit hoofdstuk
gaat over de Geboortevisie.
Wil: "Misschien
bevat de opvatting van Maya over genezing wel de sleutel tot het omgaan
met Angst."
Wil geeft de lijn aan
van de ontdekkingen in het voorafgaande. (pag. 77-78)
Zielen helpen ons in
zekere zin om te helpen met dromen. Ook zielen hebben een droomlichaam.
De ik-figuur en Wil zien
als in een hologram, een hele scene geprojecteerd, die zich ontvouwde
als de plot van een film. Ze zien een droom van Joel. (pag. 79-80)
Zevende Inzicht: "Wat
we dromen moeten we interpreteren door de plot van de droom over de
werkelijke situatie waar we in het leven voor staan heen te leggen."
Wil en de ik-figuur vangen
kennis op van een groep zielen, die blij zijn vanwege Maya's ontdekkingen
over zichzelf (pag. 80).
De ik-figuur ontdekt
dat hij zich niet moet proberen te verbinden met de zielen; zij geven
je niet de kans hen te verwarren met de goddelijke bron. Het gaat
er om naar binnen te gaan en je rechtstreeks te verbinden met Gods
energie in je binnenste. Ze zagen Maya's zielengroep. Ze zagen hoe
Maya zich in het Hiernamaals had voorbereid op haar toekomst op de
Aarde, en hoe ze de vader en moeder zag die haar de perfecte voorbereiding
zouden geven voor haar missie op aarde. (pag. 82-86)
"Kennelijk
heeft elk van ons een visie, een ideaalbeeld van hoe ons leven er
uit kan zien, compleet met een bezinning op onze ouders en onze neiging
om verwikkeld te raken in een bepaald machtsspel, een manier om greep
te krijgen op onze omgeving, men noemde dat ook wel beheersingsdrama's."
"We hebben er zelfs
een beeld van hoe we die neiging tot dat machtsspel met déze
ouders kunnen verwerken en te boven kunnen komen, en hoe we verder
moeten om voorbereid te zijn op wat we tot stand willen brengen. De
geboortevisie is kennelijk een idealistische leidraad voor
wat ons hoogste zelf zich voorneemt dat er in het leven moet gebeuren.
Het is een ideaalbeeld. De werkelijkheid is altijd een benadering
daarvan, er meer of minder ver van verwijderd; het is het beste waartoe
men in de gegeven omstandigheden in staat is." (pag. 86-87)
"Wanneer we een
ingeving krijgen, of een droom, die ons suggesties geven voor ons
handelen, of een mentaal beeld van een mogelijke toekomst, krijgen
we in werkelijkheid flitsen van een herinnering aan onze Geboortevisie,
ons ideaal, datgene wat we met ons leven aan wilden bij onze geboorte.
Als dit gebeurt, en als we die suggesties volgen voelen we ons geïnspireerd,
we herkennen dat we ons op een pad bevinden dat al die tijd al in
de bedoeling lag." (pag. 87)
De rol van de
zielengroep
"We zijn verbonden
met onze zielengroep. Ze kennen ons. Ze delen onze idealen, onze Geboortevisie
en volgen ons door ons leven heen. Na afloop blijven ze bij ons terwijl
we terugkijken op wat er is gebeurd. Ze dienen als reservoir voor
onze herinneringen. Terwijl wij ons ontwikkelen houden zij het besef
vast omtrent wie we zijn. Wanneer wij in het Hiernamaals zullen zijn
spelen wij voor hen dezelfde rol wanneer een van hen op het fysieke
vlak geboren wordt.
De ingevingen en de dromen
die we ontvangen komen voort uit een hogere verbinding met het goddelijke.
De zielengroepen geven ons alleen maar extra energie en brengen ons
op een bepaalde manier op een hoger plan. Daardoor kunnen we ons gemakkelijker
herinneren wat we al wisten.
Als we dromen herenigen
we ons met onze zielengroep. We zien dan een glimp van onze Geboortevisie,
soms weergegeven in archetypische symbolen. Het helpt ons wanneer
we daar voor open staan, en de beelden in ons laten indalen zonder
ze rechtstreeks te interpreteren. Het herinneren van onze Geboortevisie
is noodzakelijk om de Angst te verdrijven." (pag. 88)
5.
Je voor de kennis openstellen (pag. 90-109)
Curtis Webber, die in
de jaren tachtig meehielp met het ontwikkelen van technologie, is
woedend over de experimenten in de vallei. Hij wil zich niet verdiepen
in de Angst. "Van een polarisatie weet ik niks, maar ik wil wel
een einde maken aan dit experiment." Met explosieven!
"Als we hen met
woede en haat bestrijden zien ze ons alleen maar als vijand en worden
ze nog banger."
"We worden geacht
ons onze Geboortevisie helemaal te herinneren ... en daarna kunnen
we ons nog iets anders herinneren, een Wereldvisie. Dit is een herinnering
van hoe we het doel van de mensheid zullen vervullen. Het brengt een
ander niveau van liefde met zich mee, een kracht die de polarisatie
kan overbruggen. Die kracht zou mensen kunnen raken, hen wakker kunnen
schudden uit hun Angst en obsessie." (pag. 103)
Curtis wilde er niet veel van weten, en ging zijn
eigen weg, met de explosieven bij zich. Hij zou mensen geen kwaad
doen.
6. De
geschiedenis van een ontwaken (pag. 109-139)
Thema's:
Geboortevisie
en Wereldvisie
De geschiedenis
is een langdurig ontwaken geweest
De Wereldvisie
is nodig om de Angst te overwinnen
De ik-figuur krijgt in
dit hoofdstuk in een visioen een wereldvisie te zien. Dit betreft
een bredere kennis omtrent het doel van de mensheid en hoe we dat
doel kunnen vervullen. Die kennis brengt een verruimende energie met
zich mee die een einde kan maken aan de Angst. De ik-figuur en Wil
aanschouwen de wording en voortgang van de geschiedenis van de mensheid
vanaf de Middeleeuwen, en zien daarbij ook waarom de dingen gebeurden
zoals ze gebeurden. Tevens ziet hij zijn eigen rol daarin in vorige
levens. (pag.111-135)
Het gaat o.a. over:
Het gnostisch
dilemma; gnostici geloofden in de navolging van Christus; ze beschreven
deze navolging in levensbeschouwelijke termen, als een methode met
praktische oefeningen. Dit werd door de Kerk veroordeeld. Tegenstrijdigheid
van de vroege Kerk: enerzijds aansporen om het mystieke Koninkrijk
Gods in je binnenste te zoeken, aan de andere kant veroordeelden ze
elke discussie over hoe een dergelijke staat kon worden bereikt als
godslasterlijk, om zo hun macht veilig te stellen.
Pag. 116: De schrijver
ziet zijn Geboortevisie.
"Niemand
kan precies zijn Geboortevisie naleven. Het vervult je met spijt en
verdriet als je je Geboortevisie vergelijkt met hoe het is gegaan.
Belangrijk in deze tijd is dat, in plaats van te moeten wachten tot
na je dood, je nu een Levensoverzicht kunt krijgen. Naarmate we het
Zesde Inzicht beter begrijpen, gaan we analyseren waar we van het
pad afweken, of hoe we verzuimden ons voordeel te doen met geboden
kansen, zodat we direct terug kunnen keren naar een pad dat meer op
één lijn ligt met de reden dat we geboren zijn. We maken
ons van dag tot dag grotere delen van dat proces bewust. In het verleden
hadden mensen soms vage ingevingen als herinnering aan hun Geboortevisie,
momenteel staan we op het punt ons alles te herinneren. "
Wil en de schrijver
zien de geschiedenis aan zich voorbijtrekken als een spiritueel proces
(pag. 116-118): de opkomst van het bewustzijn ergens in Afrika, de
prijs die voor het ontwaken betaald moest worden (het verliezen van
de vredige rust ons nergens van bewust te zijn, het ontstaan van angst
en onzekerheid zonder te weten waarom), verklaring van de Angst (de
levensangst van het afgesneden zijn, de verlatenheid). Die Angst zou
leiden tot een angstige projectie van onszelf, strijdend om het behoud
van onze machtspositie. Vanwege de Angst zouden we energie aan elkaar
onttrekken en ons verzetten tegen verandering en evolutie. (pag. 119)
- Ontwikkeling van boerengemeenschappen
tot grote beschavingen, de opkomst van keizerrijken en tirannen; het
doordringen van fundamentele waarheden vanuit het Hiernamaals naar
de fysieke dimensie (de filosofie van de Oude Grieken bijv.), het
ontstaan van democratie ('het soevereine recht van elk individu er
zijn eigen unieke standpunt op na te houden'), waardoor de menselijke
evolutie zich meer in het verbale dan in het fysieke vlak kon doorzetten;
een keerpunt in de spirituele ontwikkeling: het besef in de joodse
cultuur dat er maar één God is; het ontstaan van de
wereldgodsdiensten; hoe de Kerk in de Middeleeuwen in Angst verviel,
en de geestelijke hiërarchie zogenoemde ketterijen met geweld
buiten sloot, zodoende de vooruitgang tegenhoudend; hoe Renaissance,
Reformatie en wetenschap de weg naar meer vrijheid openden; hoe door
groeiende economische welvaart het materialisme toenam en daardoor
en door de empirische wetenschap (positivisme) God werd gereduceerd
tot de God van de Rede; hoe in Amerika nieuwe mogelijkheden ontstonden;
de Industriële Revolutie; misstanden in het vroeg-Kapitalisme,
en het ontstaan van de sociaal-democratie; hoe de Angst toesloeg bij
de Machthebbers in WOII; nieuwe impulsen vanuit de menswetenschappen
en de moderne natuurkunde resulteerden in de Human Potential Movement;
afbrokkeling van de maatschappelijke, religieuze en ethische zekerheden
in de jaren '60 en '70; de individualisering van de samenleving; hoe
degenen die zich de nieuwe inzichten niet vanbinnen uit eigen maakten
de zekerheden van weleer misten en de weg kwijt raakten, en ontvankelijk
werden voor a-moreel gedrag, criminaliteit, drugs; hoe er naar aanleiding
daarvan een polarisatie plaats vond in de samenleving: progressieven
tegenover conservatieven; de roep om harde actie; Angst voor Big Brother;
Angst voor de vermeende vijand in de koude Oorlog; zie het verhaal
van Joel over het einde der tijden. Zonder de bemiddelende invloed
van de Wereldvisie zou de Angst steeds sterker worden.
"De geschiedenis
is een langdurig ontwaken geweest."
"Voortdurend moeten
we de Angst bestrijden. Iedereen komt hier met de beste bedoelingen,
maar Angst kan mensen gek maken. Het is niet zo dat sommige mensen
van nature slecht zijn. Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn daden,
maar Angst brengt het slechtste in de mens naar boven."
7.Een
innerlijke Hel (pag. 140-161)
Hoe het kwaad
ontstaat in de mens
Vervolg van de gebeurtenissen
in de vallei: het experiment.
De ik-figuur wordt in
een intense donkerte getrokken, en verder, tot in een of andere grote
stad, waar hij de hel ervaart. Daar ontmoet hij de overleden commandant
van het federale leger, die in de 19e eeuwse oorlog de
Indianen had aangevallen. Hij wilde er niet aan dat hij was overleden.
Hij beschouwt vier mannen, die toekeken en weer verdwenen, als schurken
die het op hem hebben gemunt. Hij ontmoet verschillende gestorvenen
die zich er niet van bewust zijn dat ze gestorven zijn: zij leven
in een hel. In een reflectie hierop met Wil zei deze dat de draaikolken
van energie die ze waarnamen mentale bouwsels, hersenspinsels zijn,
samengesteld door zielen die in hun leven een wel heel beperkend machtsspel
hebben gespeeld en daaruit na hun dood niet konden ontwaken.
Het kan gebeuren dat
mensen zo in hun machtsspel (hun beheersingsdrama) zijn opgegaan dat
ze er zelfs na hun dood niet los van kunnen komen. Dat machtsspel
wordt een gewoonte, een manier om het mysterie en de onzekerheden
van het leven op afstand te houden, en te onderdrukken. Na het overlijden
wordt deze illusie of trancetoestand opnieuw gecreëerd, om zich
veilig te voelen, om niet verlamd te raken door de Angst. Zo blijven
ze hetzelfde toneelstuk opvoeren. (+ vb, pag.148)
Gewoonlijk komt er een
eind aan de spelen die we spelen, zoals een dwangmatig machtsspel,
door de uitdagingen en de beproevingen van het leven: gewoonten worden
doorbroken, en de onrust stroomt razendsnel naar binnen. Dat is het
moment om de ogen te openen en de Angst op een andere manier aan te
pakken. Maar als dat niet gebeurt schieten mensen in dwangmatige trancetoestanden,
waar allerlei gruwelijk gedrag het gevolg van kan zijn. Het kwaad
ontstaat door de angst, en de bizarre wijze waarop mensen zich daartegen
proberen te verweren.
De duivel en de hel zijn
een metafoor, een symbolische manier om mensen te waarschuwen dat
ze zich niet tot hun ego maar tot het goddelijke moeten wenden. Bange
mensen en groepen willen anderen overheersen, zowel in het fysieke
als in het Hiernamaals. Bepaalde groepen willen je erbij halen en
je ervan overtuigen dat je hen moet volgen. De fout die je dan kan
maken is dat je je openstelt, luistert, en je aan dergelijke mensen
of zo'n groep overgeeft, alsof ze voor alles een oplossing hebben,
zonder te controleren of ze wel verbonden waren en gecontroleerd werden
door de liefde.
We moeten hen ook niet
als minderwaardig zien of hen ontmenselijken. Wat we kunnen doen is
hen te helpen zich het proces bewust te worden.
Hoe onacceptabel het
gedrag van anderen ook is, we moeten inzien dat ze gewoon zielen zijn
die proberen de ogen te openen, net als wij.
Door de liefde in het
middelpunt te houden en hen liefde en energie te sturen kunnen we
ons redden uit de handen van bange zielen. Als we hen namelijk scherp
en boos tegemoet treden, hen hun overheersingsdrang verwijten, zal
hun angst nog verder toenemen, en zullen ze nog sterker middelen proberen
te hanteren om je te beheersen. Je bewust worden, je losmaken van
je machtsspel, is in het begin beangstigend, omdat eerst de dwangmatigheid
moet worden opgeheven voordat er innerlijk een oplossing voor het
gevoel van verlorenheid kan worden gevonden.
8.Vergeving
(pag. 162-192)
Levensmoed en
levensangst!
De ik-figuur zit samen
met Curtis en Maya in een grot om zich te verstoppen nadat Curtis
iets had opgeblazen van het experiment. Ze praten over vorige levens,
wat er verkeerd was gegaan, wat ze elkaar en anderen hadden aangedaan,
en wat anderen hen hadden aangedaan, bij de strijd tegen de Indianen.
"Ieder visualiseerde vanuit angst, niet vanuit vertrouwen."
Maya vertelt haar levensvisie,
als persoon en als arts/natuurgenezer: (pag. 170)
"Mensen trekken
in hun leven twee soorten gebeurtenissen aan: datgene waar ze in geloven,
waar ze vertrouwen in hebben, en datgene waar ze bang voor zijn. Er
zou veel gewonnen zijn als we ons dat proces volledig bewust zouden
worden."
"Wanneer we in
staat zijn ons te herinneren wat de mensheid als geheel moet doen,
en daar nu aan beginnen, op dit moment, kunnen we de wereld genezen."
Curtis bevrijdt Charlene
door boven op haar bewaker te springen. Ze was in dienst gegaan van
Feyman Carter, de leider van het experiment, die haar vrijheid vervolgens
steeds meer ging inperken, en haar tenslotte onder bewaking stelde
toen ze zei weg te willen gaan.
Het hogere zelf
in anderen stimuleren
"Het
Tiende Inzicht is een uitbreiding van het Achtste; dit gaat er over
hoe je anderen op een hoger plan kunt zien, hoe je hun energie kunt
sturen door je te concentreren op hun schoonheid en de wijsheid van
hun hogere zelf. Daardoor kan het energieniveau en de creativiteit
van een groep drastisch toenemen. Veel groepen, met name groepen die
arbeidsgericht zijn of die bezig zijn met een project, ondervinden
daarbij echter problemen omdat die mensen al eerder, in een vorig
leven, bij elkaar zijn geweest, waardoor oude emoties de kop op steken
en in de weg zitten. We ervaren gevoelens van jaloezie, ergernis,
afgunst, wrok, verbittering, verwijt, enz. Geen groep kan haar hoogste
potentieel bereiken, tenzij de deelnemers ernaar streven deze emoties
te doorzien en ermee af te rekenen." (pag. 176)
De beste strategie voor
het zuiveringsproces is dat je de emotie erkent, dat je je volledig
van het gevoel bewust wordt en daar dan oprecht uiting aan geeft.
Doordat je je emotie bewust wordt in het hier en nu kan ze worden
terugverwezen naar het verleden, waar ze thuis hoort. Dit soms langdurige
proces, waarbij je zegt wat je dwars zit, het bespreekt, de boel boven
tafel brengt, is zuiverend en bevrijdend, want het stelt ons in staat
terug te keren tot een staat van liefde, en liefde is het hoogste
gevoel dat we kennen.
De groep verkent de gevoelens
die ieder tot de anderen heeft, en onderzoekt hoe dit vanuit vorige
levens te verklaren is. Maya:
"Het is van belang
de emotie van een ander niet weg te verklaren, maar te proberen deze
emotie te begrijpen, anders blijft die emotie in de gedachten van
die ander aanwezig. De ander wil je immers duidelijk maken waarom
die emotie er was; probeer dan die emotie te accepteren en te begrijpen."
Toename van de groepsenergie:
"Ieder richtte zich, onder Maya's leiding, op zijn innerlijke
verbinding, en bouwde daarbij zoveel mogelijk energie op."
"Wanneer men eenmaal
bevrijd is van emoties komt een groep makkelijker heen over de machtsstrijd
en de spelletjes die men in het verleden speelde en kan ze haar volledige
scheppingskracht ontdekken. Dat kun je bewust aanpakken door in ieder
gezicht de uitdrukkingskracht van het hogere zelf te zien.
Wanneer we aandachtig
naar iemands gezicht kijken kunnen we, door alle maskers of verdedigingen
van het ego die wellicht aanwezig zijn heen breken. (zie het Achtste
Inzicht). Zo kunnen we de authentieke uitdrukking van die persoon
ontdekken, zijn of haar ware zelf. Daarbij moeten we ons richten op
het gezicht als geheel, met haar eigenheid van licht en donker, haar
lijnenspel, waar doorheen de authentieke uitdrukking van de ziel schijnt.
Wanneer we ons liefdevol concentreren, sturen we liefde naar dit hogere
aspect van die persoon, naar zijn of haar hogere zelf, en lijkt iemand
voor onze ogen te veranderen naarmate zijn of haar hogere vermogens
op hun plaats vallen. Alle grote leermeesters hebben hun leerlingen
altijd dat soort energie gegeven. Bij groepen is het effect nog groter
omdat de hogere vormen van energie weer teruggezonden worden naar
ieder lid van de groep."
Gesprek over het Negende
Inzicht, nl. het benutten van nieuwe energiebronnen waardoor de automatisering
van produktieprocessen kan worden verwezenlijkt, en hoe daarbij het
milieu ontzien kan worden. "Er is geen weg terug." Een verlicht
kapitalisme zou gerealiseerd kunnen worden, met een nieuwe, zakelijke
ethiek, met invoering van het tiendenstelsel, zodat de aandacht kan
verschuiven van een gerichtheid op louter overleven en comfort naar
de uitwisseling van zuiver spirituele kennis.
De betekenis van
zielengroepen (pag. 186-191)
Wanneer we het geboorteproces
zien vanuit het perspectief van het Hiernamaals beseffen we dat we
allemaal hier zijn om de Aardse dimensie op één lijn
te brengen met het Hiernamaals. We gaan ons steeds meer van onze Geboortevisie
herinneren en het zal duidelijk worden dat we van plan waren een bepaalde
bijdrage aan de wereld te leveren. Als we geen gevolg geven aan onze
ingevingen zullen niet alleen de magische toevalligheden en het levendige,
geïnspireerde gevoel ten einde zijn, maar zullen we ook onze
daden en eventuele misstappen onder ogen moeten zien in een Levensoverzicht.
Zielengroepen helpen ons, ze kunnen ons het ideaalbeeld laten zien
waar we naar op zoek zijn. Ze zijn een soort familie. Ze vertrekken
als je ter vervanging van je eigen innerlijke verbinding met de goddelijke
energie, energie van hen wil verwerven. Ze willen geen afhankelijkheid.
In de geest zijn we met hen verbonden, maar afgezien daarvan moeten
we onze eigen verbinding met de goddelijke bron onderhouden. Pas dan
kunnen we ons met hen verbinden en iets van hun kennis opvangen, die
in feite bestaat uit de herinneringen die we zelf, op een hoger niveau,
hebben. Zij bewaren onze herinneringen. Zielengroepen hebben allemaal
een bepaalde kijk op de dingen, houden zich met een bepaald aspect
van de werkelijkheid bezig, en bezitten een waarheid die ze de rest
van de mensheid te bieden hebben via levende mensen. Het aspect van
de werkelijkheid waar je zielengroep zich mee bezig houdt heeft te
maken met je beroep.
Charlene:
"Jij (de ik-figuur
is schrijver) hoort bij een zielengroep die ons helpt met het ontwikkelen
van onze levensbeschouwing; je en worstelt met de complexe informatie
omdat je stoffelijk bent, en blijft ermee bezig tot je een manier
gevonden hebt om het helder en duidelijk uit te drukken. Het is een
gave.
Maya's zielengroep is
gericht op gezondheid en welzijn, ze sporen de emotionele blokkades
op en halen die weg voordat ze zich als ziekte manifesteren.
De zielengroep van Curtis
is gericht op het spiritualiseren van ons idee van geld en kapitalisme.
Charlene is journalist,
en haar zielengroep houdt zich bezig met het diepgaand bestuderen
van het leven en de overtuigingen van mensen en hun organisaties:
we kijken naar het wezenlijke daarvan, naar het hogere dat daarin
tot uitdrukking komt. Het gaat allemaal nog gebrekkig, "maar
het beroep ontwikkelt zich in de richting van het ideaalbeeld."
Onze spirituele rol bestaat uit het verdiepen en spiritualiseren van
de manier waarop we andere mensen zien.
Het doel van de
menselijke evolutie
Hoe de beide dimensies
meer tot elkaar kunnen komen
Pag. 189: De zielengroepen
vertegenwoordigen de verschillende beroepsgroepen op aarde. Wanneer
mensen eenmaal het juiste werk hebben gevonden, de baan die werkelijk
bij hen past overeenkomstig hun Geboortevisie, werken ze samen met
hun zielengroep, en zijn ze des te beter in staat de mensheid van
dienst te zijn.
"We zijn in staat
nog een stap verder te gaan: we kunnen een nauwe spirituele band aangaan
met mensen buiten onze eigen zielengroep, waardoor er communicatie
plaats kan vinden tussen de dimensies onderling. In het Hiernamaals
gaan de zielengroepen meer weerklank vinden bij elkaar. De zielen
in de Hemel richten zich op de Aarde omdat ze zich op eigen kracht
niet kunnen verenigen, omdat ze in een imaginaire wereld leven, een
wereld van ideeën. Wanneer we hier op Aarde een zekere mate van
overeenstemming (consensus, eenheid) bereiken over wat we willen dat
er in de toekomst gebeurt worden ook de zielengroepen in het Hiernamaals
bijeen gebracht. Daarom is de aardse dimensie zo belangrijk: de ware
eenwording van zielen vindt plaats in de fysieke dimensie. Die eenwording
is het doel van de lange ontwikkelingsweg van de mensheid. De zielengroepen
kennen en begrijpen de Wereldvisie, de visie op hoe de fysieke wereld
zich kan ontwikkelen en de dimensies elkaar nader kunnen komen. Maar
dat kan alleen worden bereikt door mensen die een fysiek lichaam hebben.
De fysieke arena is het toneel waarop de evolutie van beide dimensies
zich afspeelt." (pag.191)
9.Je
de toekomst herinneren (pag. 193-216)
Waar het om gaat op Aarde
De groep wordt gevangen
genomen door Feyman en de zijnen. Ze willen hun energie weer opbouwen.
"We
moeten terug naar onze Geboortevisie, we moeten ons herinneren waarvoor
we gekomen zijn." Tijdens explosies ontsnappen ze een voor een.
Ze kregen ingevingen dat ze naar de watervallen moesten gaan. Ze ontmoeten
successievelijk iedereen weer. Ze proberen elkaar energie te geven,
de uitdrukking van het hogere zelf te vinden. Hun bewustzijn breidde
zich steeds meer uit, de openheid voor de zielengroepen ontstond weer.
"Creëer het gevoel dat de atomen in je lichaam op een hoger
trillingsniveau komen," zei Maya. Dan: "We zien elkaar zoals
we werkelijk zijn, op ons hoogste niveau, zonder de emotionele projecties
van onze angsten." De zielengroepen stonden om hen heen. Elke
zielengroep begon zich te vermengen met de andere. "Hier gaat
het om!" (Pag. 201)
De geschiedenis
van het universum
Ze zagen in een enorm
hologram een beeld van de geschiedenis aan zich voorbijtrekken, dat
aanving bij het universum zelf: hoe de allereerste materie in een
explosie tot stand kwam, hoe de sterren en de aarde ontstonden, hoe
leven tot stand kwam, enz: het hele evolutieproces. Aspecten: door
de angst heenworstelen; ontvangen van gewijde teksten; de drang ons
te verenigen; de laatste, beangstigende polarisatie.
Ze zagen hoe de opheffing
van de polarisatie kan plaatsvinden door de diepere waarheid te zien
van oude profetieën van bijbelse zieners: zij voorvoelden de twee
verschillende en karakteristieke toekomstmogelijkheden van de mensheid:
wegkwijnen in angst, of een toekomstperspectief dat zich kenmerkt
door de hogere trillingen van de liefde, en dat het eigenlijke bijbelse
utopia is. (pag. 205)
Toen herinnerden ze zich
de Wereldvisie! Deze gaf aan hoe een synthese tot stand gebracht kan
worden. Door een gebundelde energie zou de Angst overwonnen kunnen
worden.
Toekomstperspectief:
opheffen van de polarisatie (pag. 206-215)
Kennis van de Inzichten
breidt zich uit; een ware explosie van geïnspireerde mensen die
zich allemaal hun geboortevisie zouden gaan herinneren; privé-dienstverlening
ontstond; criminaliteit nam af; mensen werden wakker en zouden niet
langer hun mond houden, ze zouden op een positieve wijze actie ondernemen
tegen misstanden.
Onze leraren zouden ons,
als jonge kinderen, begeleiden bij de eerste ervaringen van synchroniteit;
ze zouden erop aandringen dat we onze ingevingen herkenden. We zouden
de bedoeling die aan ons leven ten grondslag lag hervinden: op het
fysieke vlak een beschaving vestigen als die in het Hiernamaals.
We zouden andere mensen
zien als broeders en zusters die, net als wij, bezig waren met een
proces van wakker worden, en van de wereld een spirituele plek wilden
maken. Er kwam politieke eenwording op wereldschaal, door de fundamentele
erkenning van de gelijkenis die we op spiritueel niveau vertonen.
De fysieke strijd veranderde in een woordenstrijd.
Ze zagen dat het niet
alleen de bedoeling was een nieuwe Aarde, maar ook een nieuwe Hemel
te scheppen. Eerst ging er systematisch kracht en kennis van het Hiernamaals
naar de Aarde, waarbij de zielengroepen ons hielpen herinneren wat
we van plan waren. Naarmate het bewustzijn zich op Aarde verder ontwikkelde
zou het evenwicht in de verdeling van kracht en verantwoordelijkheid
gaan verschuiven in de richting van de fysieke dimensie.
"Daarom was het
nu aan ons om de polarisatie in de vallei op te heffen." Het
experiment werd weer op gang gebracht, de aarde schokte, er kwamen
scheuren op hen af. "De visie zal hen tegenhouden, laat de Visie
niet los!" schreeuwde Maya. De scheur schoot de groep binnen,
en ieder vluchtte weg (pag. 216)
10.De
Visie vasthouden (pag. 217-236)
De betekenis van
dieren die op onze weg komen
Ontmoeting van de ik-figuur
en David. David: "Het belangrijkste van de Visie is niet alleen
het zien er van, maar vooral hoe we die richten, hoe we haar in gedachten
vasthouden voor de rest van de mensheid."
Ze horen geluiden van
dieren:
We zijn opgenomen in
het evolutieproces; de mens heeft alle vorige stadia in zich; de dieren
vertegenwoordigen aspecten van ons. Dieren die op ons pad komen hebben
ons wat te zeggen; ze herinneren ons aan de dier-eigenschappen die
we op dat moment nodig hebben. Bijv.: het wilde konijn als symbool
van het durven leven in een situatie waarin anderen op ons jagen (overwinnen
van angst).
"Dus de dieren vertegenwoordigen
delen van ons waar we contact mee moeten maken," zei ik. "Ja,
aspecten van ons die we ontwikkelden toen we in de loop van de evolutie
zo'n dier waren, maar die we zijn kwijt geraakt" (...) Elke diersoort
vertegenwoordigt het eindpunt van een ontwikkeling in het bestaan,
een eindfase die vervolgens plotseling overging in een andere vorm.
Ons bewustzijn heeft dat proces mede doorlopen. We hebben meegemaakt
hoe elke diersoort de wereld ervaart; het is een belangrijk aspect
van het totale spirituele bewustzijn. (...) We willen dat die dieren
voortleven, niet alleen omdat ze deel uitmaken van een ecologisch
evenwicht, maar omdat ze aspecten van onszelf vertegenwoordigen die
we ons nog steeds proberen te herinneren." (pag. 221-222).
De betekenis van
bidden
David stelt voor te gaan
bidden voor Maya.
"Waarachtig
bidden is het je voorstellen, visualiseren, uitspreken van je toekomstverwachting,
waarbij je erop gericht bent open te staan voor Gods wil, zodat je
deze leert zien, en kunt verwezenlijken in de fysieke wereld. Zijn
koninkrijk kome. Het gaat er hierbij om je eigen visie op één
lijn te brengen met het goddelijke, met de Wereldvisie; geen enkele
gedachte, geen enkel verlangen, geen enkele angst is sterker dan zo'n
goddelijke visie.
Wanneer je je de goddelijke
visie eigen maakt kun je je angst overwinnen, en wordt het levenspad
dat je hebt bewandelt en dat je nog te gaan hebt je helder. (pag.
224).
Geen vijand maar
mede-reiziger!
De groep van nu vijf
personen ontmoetten elkaar op de heuvel boven de watervallen. Na enige
tijd zagen ze Feyman op een overhangende rots met zijn apparatuur.
Hij wilde zijn experiment opnieuw voortzetten, en richtte zijn antenne
op de groep. De groep begon de energie op te voeren, de uitdrukking
van het hogere zelf verscheen op ieders gezicht, de zielengroepen
verschenen en vermengden zich en vormden een cirkel om hen heen.
"Toen
de herinnering aan de Wereldvisie terugkwam, voelden we ons opnieuw
opgenomen in de algehele intentie, om energie, kennis en bewustzijn
over te brengen naar het fysieke vlak." Toen zagen ze wat er
nog mis was: ze behandelden Feyman c.s. als vijanden! "Maar dat
maakt hen in feite sterker, omdat ze dan iets hebben om tegen te strijden.
In plaats van hen met de Visie te bestrijden moeten we hen opnemen
in wat we ons voorstellen. In werkelijkheid bestaan er geen vijanden.
We zijn allemaal zielen die aan het groeien, aan het wakker worden
zijn. We moeten de Wereldvisie op hen projecteren, maar hen daarin
opnemen alsof ze net zo zijn als wij." (pag 227)
De ik-figuur herinnert
zich dan Feymans Geboortevisie: het beeld van de hel, het zich verweren
tegen angst. "Ik weet wat hij van plan was! In werkelijkheid
kwam hij om zijn behoefte aan macht te doorbreken. Hij wilde de verwoestingen
voorkomen. Hij is het zesde lid van deze groep."
Ze zagen de zielengroepen
van Feyman en zijn mannen, ze zagen weer de Wereldvisie. Witte lichtslierten
straalden in alle richtingen uit.
De aardschokken en vreemde
geluiden hielden op. Enkele mannen verlieten Feyman. Hij zelf rende
op een gegeven moment de donkerte in. De groep ging uiteen, enkele
gingen naar de bunker.
Charlene en de ik-figuur
ontmoetten Joel, hij gaat ook naar de bunker. Cherlene en 'ik' gingen
naar de stad; ze ontmoetten onderweg Wil; hij had alles gezien. "Het
hele gebied is in een hoger trillingsniveau gebracht." Wil vat
nog eens het perspectief van het Tiende Inzicht samen. (pag. 234-235)
Samenvatting Tiende Inzicht: pag. 234-235
"Het
Tiende gaat over het vasthouden van ons optimisme, over wakker en
alert blijven. We leren hoe we ons steeds meer kunnen vereenzelvigen
met onze ingevingen, hoe we er meer in kunnen geloven, erop kunnen
vertrouwen, in de wetenschap dat die mentale beelden vluchtige herinneringen
zijn van onze oorspronkelijke bedoeling, van hoe we wilden dat ons
leven zich zou ontwikkelen. We wilden in het leven een bepaald pad
volgen, zodat we eindelijk de waarheid kunnen ontdekken die we te
melden hebben. De ervaringen van ons leven bereiden ons daarop voor,
zodat we die kennis in de wereld kunnen uitdragen. We gaan ons leven
zien vanuit het hogere perspectief van het Hiernamaals. We zien dat
onze persoonlijke belevenissen en avonturen plaatsvinden binnen de
context van de langdurige geschiedenis van het menselijke ontwaken.
In die wetenschap krijgt ons leven een basis, wordt het in een breder
kader geplaatst. We gaan het langdurige proces zien waardoor we de
fysieke dimensie gespiritualiseerd hebben, en we gaan zien wat ons
nog te doen staat. We moeten afwachten of er genoeg mensen zijn die
het Tiende begrijpen. We weten inmiddels dat het onze verantwoordelijkheid
is de intentie vast te houden; het is onze verantwoordelijkheid de
toekomst veilig te stellen.(...) We moeten onze gedachten en onze
verwachtingspatronen heel zorgvuldig in de gaten houden, en onszelf
betrappen op iedere keer dat we een ander mens als vijand behandelen.
We mogen ons verdedigen en ons verre houden van bepaalde mensen, maar
wanneer we hen ontmenselijken dragen we bij aan de Angst. We zijn
allemaal bezig met een groeiproces; we hebben allemaal een intentie
die positief is en we zijn allemaal in staat ons dat te herinneren.
Het is onze verantwoordelijkheid om dat in gedachten te houden bij
iedereen die we ontmoeten. Dat is de ware interpersoonlijke ethiek.
Dat is de manier om elkaar op een hoger plan te brengen. (...) Ons
verwachtingspatroon is een gebed, een kracht die van ons uitgaat en
geneigd is de afloop die wij ons voorstellen teweeg te brengen. Een
ieder moet een bewuste keuze maken tussen de ene of de andere toekomst."
(Namelijk: 'de keus voor de voorstelling dat de menselijke beschaving
ten onder gaat (de voorstelling van de Angst), of de keus voor het
vasthouden van de Visie dat we de ogen openen en vol vertrouwen werken
aan een interpersoonlijke ethiek en het op een hoger plan brengen
van de Aarde' (de voorstelling van de hoop (L. Dasberg), van de levensmoed
Han de Wit).
Slot
"We hebben allemaal
een oorspronkelijke intentie die positief is, en we zijn allemaal
in staat ons dat te herinneren. Het is onze verantwoordelijkheid om
dat in gedachten te houden bij iedereen die we ontmoeten. Dat is de
ware interpersoonlijke ethiek. Ons verwachtingspatroon is een gebed,
een kracht die van ons uitgaat en geneigd is de afloop die wij ons
voorstellen teweeg te brengen. "
Naar: De
Celestijnse belofte